Köpvillkor - VVS home.se

Så här går det till när du handlar på VVS Home.se

Välkommen till VVS Home.se Webshop

Navigera: Sök i önskad kategori efter produkt. Klicka därefter på bild eller "mer info" för att läsa mer om produkten.
Om du vill så kan du även söka produkt i sökfältet, vi har en väldigt bra sökmotor på sidan.
Se även bifogade filer då många av våra produkter har länkade produktbeskrivningar.

Köp: Väljer du att köpa en vara klicka på köp knappen och varan hamnar i varukorgen. Väl i varukorgen kan du ändra eller ta bort varan. Det är också här du ser vad fraktkostnaden blir.

Betala: När du är nöjd och vill genomföra ditt köp väljer du betalnings typ. Klickar i att du godkänner köpvillkoren och avslutar med knappen godkänn och gå vidare. Därefter genomförs ditt köp och du får en bekräftelse på angiven e-post adress.

Har du några problem så kontaktar du kundtjänst via e-post: info@vvshome.se

Lycka till!

Omtanke om miljön
Ibland kan det hända att du får dina varor levererade i begagnade kartonger som vi återanvänt.
Vi ser det som självklart att använda dessa och spara på naturens resurser.

Leveranstid
Varorna skickas från vårt lager normalt inom 24 timmar vardagar från det att vi fått din beställning.
Lagerlagda varor som beställs före klockan 14:00 skickas med Schenker samma dag, mindre försändelser packas och skickas med Postnord fram tills klockan 16:30 (Fredagar kl 14:00). därefter skickas ordern dagen efter.
Sedan behöver vår speditör 1-3 dagar för att nå destinationen beroende på var i landet paketet skickas.
För varor som ej är lagerlagda är leveranstiden mellan 4-10 arbetsdagar.
Beställningsvaror varierar leveranstiden beroende på leverantör, 3-21 dagar och du kommer att bli informerad via e-post om den aktuella leveranstiden för beställningsvaror.
Om leveransförsening skulle uppstå kontaktar vi dig om annan leveranstid. Om inte denna passar har kunden möjlighet att häva sitt köp.
Alla paket som skickas med Schenker går det ut ett e-postmeddelande med spårningsbart sändningsnummer så att du som kund kan spåra din leverans på vägen till dig.

Alla beställningar ska ske genom vår webshop. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Skulle varan vara slut eller inte kan levereras inom utlovad tid har du alltid rätt att häva ditt köp.

Beställningen är bindande och har beställningen gjorts av misstag måste kunden omedelbart kontakta oss för att häva köpet på info@vvshome.se
Vid avbeställning efter att varor skickats från vårt lager utgår alltid en frakt och expeditionsavgift som debiteras kunden.

VVSHome.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
VVSHome.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Frakt

Vi skickar våra paket med Schenker och mindre försändelser med Postnord i vadderat brev direkt hem till din brevlåda.
En fraktavgift på 69:- tillkommer på varje order som är till för att täcka hanteringskostnad runt ordern, om du önskar hemleverans kostar detta 249:- och det väljer du i kassan.
För paket under 20kg som inte är skrymmande kommer paketet till dig genom något av Schenkers utlämningsställe runt om i Sverige.
Val av utlämningsställe görs automatiskt när vi bokar frakten.
Om du har önskemål av annat Schenkers utlämningsställe går det bra att meddela oss detta så ändrar vi ombud. När paketet är klart för avhämtning hos ombudet kommer du att få en SMS avisering till det mobilnummer du uppgett.
För större gods skickar vi från olika centrallager i Sverige och då alltid med telefonavisering vilket gör att du som kund får möjlighet att med fraktbolaget avtala om lämpligt tidpunkt för mottagandet av varorna. 

Länder som vi levererar till:
Sverige
Danmark
Finland (dock ej till Åland)

Betalningar

Kortbetalning
VVSHome.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Webpay som ingår
i Svea Bank AB-koncernen.
Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). 
VVSHome.se accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden.
Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler.
Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos VVSHome.se.
Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB.
Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen.
Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar VVSHome.se med Svea Bank AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.
Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av VVSHome.se överlåtna till Svea Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.

Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

3. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.

Om betalning inte inkommit till Svea Bank AB senast dag 10 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till inkasso.

Betalning genom kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr.
Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfä
llet.
Den nominella 
årliga räntan är för närvarande 19,75%.

Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. 
Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,50 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,18%.

4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning, flexibel delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Webpay.
Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver.
Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
Ansökan om flexibel delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig.
refter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts.
Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms
.
Skulle ans
ökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ.
Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive m
ånadsavi.

Om du har valt att handla mot flexibel delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet.
Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Läs mer om allmänna villkoren hos Svea Webpay.

Svea Bank Faktura
När du betalar via Svea Bank faktura handlar du tryggt och enkelt.
Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

• Få alltid varan innan du betalar
• Betalningstid - alltid 14 dagar (Företagsfaktura 30 dagar)
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans - och hemförsäljningslagen (privatpersoner)
• Ladda ner dina fakturor från Svea Bank
• Möjlighet till Konto/delbetalning
• Högsta kreditgränsen är 100.000:- både för privatpersoner och företag

Fakturan kommer via e-post, vänligen kontrollera att ni fått er faktura till er e-postadress då er beställning blivit uppdaterad till levererad.

Leverans med betalning via Svea Bank AB sker enbart till den adress där du är folkbokförd i Sverige eller registrerad företagsadress.
Om du signerar med Bank-ID kan du välja annan leveransadress.

Svea Bank Köpvillkor FakturaKonto/Delbetalning

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Svea Bank

Betalsätt du kan välja:

1. Kortbetalning (Visa eller Mastercard)                             0 kr
2. Svea Faktura (14 dagars betalningsvillkor)                    0 kr
3. Svea Företagsfaktura (30 dagars betalningsvillkor)     0 kr

4. Svea Konto                                                                           0 kr
5. Svea Delbetalning(Delbetalning via konto)                   29 kr
6. Direktbetalning   (
Trustly)                                                  0 kr
7. Swish                                                                                     0 kr 

Du behöver inte registrera dig för att handla hos oss om du inte vill, när du kommer till kassan fyller du bara i namn, adress och telefonnummer.

Öppet köp & Reklamation

Ångerrätt

Är du inte nöjd med något du beställt har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan, räknat från första leveranstillfället.
Vi följer den svenska konsumentlagstiftningen och tillämpar Konsumentverkets riktlinjer, därmed följer vi konsumentköplagen, köplagen och lagen om distansavtal utanför affärslokaler.
Varan ska vara i oanvänt skick och i obruten originalförpackningen.
Originalförpackningen ska vara hel och oskadad annars gäller inte returrätten.
Använd därför alltid ytteremballage vid retur av varor. Skriv, klistra, tejpa inte på varans originalemballage.
Köparen står själv för kostnaden samt transportrisken vid retur och byte.
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är använd och uppfyller övriga krav i Köpvillkoren betalar vi, inom 14 dagar, tillbaka det belopp du betalat för varorna.
Vid skadat eller saknat emballage är returavdraget 30% av varans pris.
Om vi mottager en retur som överskrider de 14 dagar kan vi ta produkten i retur mot ett returavdrag på 30%.
Eventuella fraktavgifter för hemleverans återbetalas ej.
Du som kund ansvarar för den returnerade varan tills den tagits omhand av vår personal, spara alltid era fraktsedlar eller följesedlar tills returen behandlats av vår personal.
Du blir alltid kontaktad av oss när din retur behandlas.
Ångerrätt gäller ej för varor som är beställningsvaror, specialbeställda(tex Värmepumpar, Pannor, Radiatorer, Diskbänkar) eller på annat sätt framtagna speciellt för kunden.
Ångerrätt gäller ej Elektronik såsom kretskort.
Av hygienskäl har WC-sitsar där skyddsplasten är bruten ingen ångerrätt.
Outlösta paket omfattas INTE av ångerrätten. 
Ångerrätt gäller EJ för företag, För företag gäller BTB (Business to business)

Om du vill returnera en vara.
1. Fyll i returformuläret. Returformulär laddar du ner här
2. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret till oss. Du betalar returfrakten.
Adressen är: VVS Home AB Södra Stillerydsvägen 64. 37431 KARLSHAMN
3. När vi fått returen och godkänt den betalar vi tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade vid beställningen. Vid byte eller retur står du för transportrisken.
Returen skall skickas som Företagspaket inte till Ombud!
Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. 
När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. 
Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. 
Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.
Glöm inte att ange ordernummer på returformuläret!

Om du vill byta en vara.
1. Returnera varan men fyll först i returformuläret som du laddar ner här, Returformulär.
2. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret till oss. Du betalar returfrakten.
Adressen är: VVS Home AB Södra Stillerydsvägen 64. 37431 KARLSHAMN.
Då gör vi ett återköp och betalar tillbaka på samma sätt som du betalade vid beställningen.
4. Gör en ny beställning av rätt vara.

Om du vill reklamera en vara.
Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler
som gäller inom ramen för denna lag, gå till www.konsumentverket.se.

1. Kontakta Kundtjänst via e-post info@vvshome.se eller ring Kundtjänst på 0454-31580 så snart du upptäcker felet.
2. När du pratat med Kundtjänst eller fått en bekräftelse ifrån Kundtjänst via e-post så fyller du i anvisat returformulär.
3. Skicka tillbaka den felaktiga varan tillsammans med returformuläret till anvisad adress.
Kundtjänst kommer att ombesörja frakthandlingar för din reklamerade vara.
Vi står självklart för alla fraktkostnader vid eventuell felleverans eller vid reklamationsärenden!
När vi fått varan och godkänt reklamationen återbetalar vi dig vad du lagt ut för produkten.
Reklamationsrätt
Allmänna reklamationsnämnden

• Om du fått en felleverans.
1. Kontakta Kundtjänst via e-post info@vvshome.se eller ring Kundtjänst på 0454-31580 så snart du upptäcker felet.
2. När du fått en bekräftelse ifrån Kundtjänst via e-post så skickas rätt vara med returhandlingar.
Kundtjänst kommer att ombesörja frakthandlingar för den fellevererade varan.
Vi står självklart för alla fraktkostnader vid eventuell felleverans.

Skadade paket/transportskador
Alla paket som lämnar oss är försäkrade. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla till den som lämnar ut paketet. Kontakta sedan vår Kundtjänst om varan i paketet är skadat.
Du måste anmäla transportskada senast 7 dagar efter mottagandet, detta gäller både för synliga och dolda skador vilket kan betyda att du måste emballera av dina varor och kontrollera dessa.
Skador som anmäls senare än 7 dagar ger ingen ersättning av varan.
En skadad produkt får inte monteras eller på något vis användas innan den är ersatt och transportskadan är utredd. Det är därför viktigt att du sparar emballaget för lättare handläggning av ärendet.
Fotografera den skadade produkten och bifoga i det mail där du anmäler skadan!

Ej avhämtade varor
En beställning är ett avtal mellan oss och våra kunder.
Får vi tillbaka paket som ej blivit avhämtade förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra omkostnader, för närvarande 275 kr vid paket med Schenker eller brevförsändelser 95 kr med Postnord och 475 kr vid styckegods.
Vid hemleverans med Schenker debiteras Schenkers kostnad för omleverans 563 kr. I de fall där mottagare är oanträffbar.

Detta gäller även om du inte är hemma vid lossningstillfället vid avtalad tid med transportbolaget.
Om transportbolaget inte kan utföra hemleverans och försändelsen går tillbaka till terminal så debiteras terminalhyra från dag 4 med lagerhyra/dag 125:-/dygn/kolli vilken du som kund blir debiteras.

Retur till fel företag
I de fall retur skickas till VVS Home och man inte gjort beställning i vår E-handel utan på någon annan sida, kan vi skicka returen tillbaka mot en hanterings och fraktavgift på minimum 450 kr.

Direktleverans från centrallager
Om transportbolaget inte kan utföra hemleverans och försändelsen går tillbaka till terminal så debiteras returfraktkostnad.
Outlösta paket omfattas INTE av ångerrätten.


Företagsgarantier
För ett företag gäller andra regler för garanti och reklamationsrättigheter och det är ditt ansvar som kund att du är medveten om detta. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika tillverkare.
Företag har ej heller någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från tillverkaren.
Detta gäller även om ett företag gör ett inköp som nyttjas privat.
Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta oss på info@vvshome.se eller på telefon 0454-31580.

Säkra sidor
VVS Home använder Secure Socket Layers - SSL i samband med att kunden registrerar sig till kunden bekräftat sitt köp i kassan.
För att skydda ekonomisk och annan information under överföringen används ofta Secure
Socket Layers, SSL. SSL kan användas dels för att under överföringen skydda informationen genom kryptering och dels för att verifiera identiteten hos båda ingående parterna. Det vanligaste är dock att SSL används för att verifiera säljarens identitet. En SSL-förbindelse kännetecknas av ett låst hänglås i webbläsarens nedre kant och att webbadressen börjar med https.

Reservation
VVS Home AB reserverar sig mot felaktigheter och felskrivningar i innehåll och priser i webshop och uppskattar tips om detta för möjliggöra korrekt information.

Lagar och rekommendationer
Vi följer tillämpliga bestämmelser i marknadsföringslagen, konsumentköplagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen, konsumentkreditlagen, personuppgiftslagen och annan svensk lagstiftning samt god sed enligt Internationella Handelskammarens regler. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Cookies

Vi använder oss av cookies. Cookie-filen innehåller information om: vilka webbsidor du besökt, vilka inställningar du gjort på webbplatsen, hur länge du stannat på webbplatsen etc. Cookien ser endast den webbläsare som du använder vid besöket.

Force majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar eller till följd av omständigheter utanför vårt rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll, då detta skett utan vår vetskap.
Vi ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Integritetspolicy för VVS Home nedan kallat VVS i SYD AB
(juridiskt namn för VVS Home.se)

För oss på VVS i Syd AB är det viktigt att du och dina personuppgifter behandlas ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och att du får reda på vilken information vi samlar in om dig och hur vi använder den.
Denna policy beskriver även dina rättigheter och hur du går till väga för att utöva dina rättigheter. 

Vilken information samlar vi in?
När du använder våra tjänster eller handlar hos oss kan du direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du genomför ett köp tex. via vår webbsida, kontaktar oss eller använder någon av våra tjänster där du lämnar personuppgifter. 

Information du ger till oss, vilket kan vara:
Kontaktinformation - namn, e-postadress, mobiltelefonnummer, faktura- och leveransadress etc. 
Personnummer - personnummer eller samlingsnummer 
Betalningsinformation - kredit- och betalkortsdata, fakturainformation, bankkontonummer, etc.
Egendom- fastighetsbeteckning, lägenhetsnummer etc.

Information vi samlar in om dig - När du använder våra tjänster kan vi komma att samla in följande information:
Inhämtande av adressuppgifter – på begäran av dig kan adressuppgifter hämtas för att underlätta köp. 
Information om varor/tjänster - detaljer angående de varor/tjänster du har köpt.
Finansiell information – godkända krediter via våra samarbetspartners.
Enhetsinformation /Information om hur du använt vår hemsida- tex hur du nådde oss och hur du använder våra tjänster
Geografisk information – t.ex. din geografiska placering för att kunna leverera varor till dig

Vad gör vi med din information
I samband med att du köper varor eller tjänster hos VVS i Syd AB ingår du, och godkänner genom mottagandet av din vara, ett köpeavtal med VVS i Syd AB. I samband med detta kan dina personuppgifter komma att sparas och de används för att tillhandahålla, utföra och förbättra våra tjänster. 

Med stöd av köpeavtalet kommer dina personuppgifter att behandlas för att:
• Genomföra ditt köp av varor och tjänster och vid behov verifiera din identitet för tex. kreditköp 
• Ge dig kundsupport och information om produkter och tjänster som du ber oss om
• Leverera varor och tjänster
• Eventuella garanti-, service- och reklamationsärenden   
• Marknadsföra produkter och tjänster 

Om du ger ditt samtycke kommer dina personuppgifter att behandlas för att:
• Skicka ut nyhetsbrev med aktuella erbjudanden 
• Genom cookies spara dina webinställningar för att skapa en bättre användarupplevelse samt kunna rikta relevanta marknadserbjudanden till dig 
• Bjuda in dig till att deltaga i kundundersökningar/affärsutvecklingsinitiativ

VVS i Syd AB behandlar även personuppgifter med stöd av intresseavvägning såsom:
• Utvärdera och förbättra våra sortiment och tjänster och de system som de tillhandahålls i som t.ex. genom felsökning, dataanalys, utveckling och testning, och liknande (affärsutveckling och kvalitetssyfte)
• Hantera kundtjänstärenden och svara på förfrågningar, klagomål och liknande (ge en bra service, kvalitet och utbildning) 
• Spara påbörjad orderläggning/kundkorg (ge en bra service)
• Dela och ta del av andra kunders utvärderingar av produkter (ge en bra service)
• För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar och/eller event (ge en bra service)
• För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget (förebygga, utreda och avslöja brott)
VVS i Syd AB kommer även samla in och behandla personuppgifter för att följa tillämplig lagstiftning som t.ex. bokföringslag, skattelagstiftning etc.

Kommunicera med dig 
VVS i Syd AB kan även komma att använda dina uppgifter för att kommunicera med dig via utskick, telefon samt elektroniskt. Om du inte vill mottaga riktad kommunikation från oss kan du direkt avregistrera dig alt kan du maila till info@vvshome.se
Observera att en ändring inte alltid gäller omedelbart. Vi kommer uppfylla din begäran så snart som det är praktiskt möjligt och strävar efter att senast ändra 30 dagar efter att vi mottagit din begäran.

Vilka kan vi komma att dela din information med 
För att kunna tillhandahålla våra tjänster samt leverera dina varor till dig kan vi komma att överföra till, eller dela din information med, utvalda tredje parter. 

Leverantörer och underleverantörer kopplade till VVS i Syd AB: 
För att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig samt för andra syften beskrivet i den här policyn kan VVS i Syd AB komma att dela dina personuppgifter till leverantörer eller underleverantörer. 

Betal- och kreditbolag-  För att hantera dina betalningar kan dina uppgifter delas med finansiella aktörer. Om du väljer att använda kredittjänster som tillhandahålls via våra partners kommer dina personuppgifter delas med betal- och kreditbolag. Våra partners kan även komma att ta en kreditupplysning på dig vid köp av abonnemang samt vid ansökan om krediter

Myndigheter- Pga. lagkrav eller med ditt godkännande kan VVS i Syd AB komma att dela dina uppgifter med myndigheter såsom, Tullen, Skatteverket, Polisen eller andra myndigheter.

Säkerhet
VVS i Syd AB strävar efter att skydda dina personuppgifter och upprätthåller lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra olämpliga eller ofrivilliga utlämnanden, användning, åtkomst, förlust, ändring eller skada av dina personuppgifter.
Endast VVS i Syd AB eller våra leverantörers anställda som behöver åtkomst till dina personuppgifter för en specifik uppgift kommer att få åtkomst till dina personuppgifter. 

Vad vi inte kommer göra med dina uppgifter 
Vi kommer inte sälja dina personuppgifter till tredje part. 

Vart sparar vi dina uppgifter
Vi kommer till allra största del hantera dina personuppgifter inom EU/ESS. Om personuppgifter överförs till eller behandlas i ett land utanför EU/EES kommer VVS i Syd AB vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå som är jämförbar med det skydd som erbjuds inom EU/EES. 

Hur länge sparar vi dina uppgifter 
Vi kommer endast behålla dina personuppgifter så länge som behövs för att uppfylla de syften som specificerats i denna policy. När vi sparar din data för andra syften t.ex. för att uppfylla krav på bokföring, sparar vi dina uppgifter endast så länge som det är nödvändigt och/eller lagstadgat för respektive ändamål. Vi kommer genomföra regelbundna gallringar och ta bort personuppgifter om de inte längre behövs. 

Dina rättigheter
Rätt att få tillgång till din data. 
Du kan begära en kopia av de uppgifter vi har om dig samt verifiera den information vi har om dig. Kopian är kostnadsfri och vi strävar efter att ge dig svar inom 30 dagar.

Rätt till rättelse
Du har rätt att få felaktig eller ofullständig information om dig själv ändrad/rättad. 
Rätt att bli raderad ("rätten att bli bortglömd")
Om du inte lägre vill att vi sparar dina uppgifter har du rätt att få dina uppgifter raderade förutsatt att de inte längre är nödvändiga för det syfte de samlades in för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som t.ex. bokföringslagen som gör att vi inte genast kan radera delar av din data. Vi kommer i de fall endast spara den data som vi är skyldiga enligt lag att hålla. Om behandlingen baseras på samtycke och detta återkallas så kommer dina uppgifter raderas.

Rätt att begränsa 
Du har rätt att kräva att behandlingen begränsas om något av följande är tillämpligt: 
• om du bestrider att personuppgifterna är korrekta
• behandlingen är olaglig 
• vi behöver inte längre uppgifterna men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk.  
Rätt att invända
Du har rätt att invända mot behandling om den lagliga grunden för din behandling är intresseavvägning eller allmänt intresse.

Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få de personuppgifter som du tillhandahållit till oss som behandlas automatiskt överfört till dig själv eller en ny personuppgiftsansvarig om den lagliga grunden är samtycke eller att behandlingen varit nödvändig för att fullgöra ett avtal och detta inte påverkar tredje parts rättigheter på ett ogynnsamt sätt.

Rätt att återkalla samtycke
Du har när som helst rätt att återkalla eventuella samtycken som du givit VVS i Syd AB.

Rättigheter vid profilering 
Du har rätt att inte bli föremål för beslut som enbart grundas på automatiserad behandling, inbegripet profilering, och som kan få rättsliga följder eller motsvarande för dig. Detta gäller dock inte: 
• om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av avtal med dig,  
• om det är tillåtet enligt gällande lagstiftning, 
• eller om du har samtyckt till behandling.

Kontakta oss 
Personuppgiftsansvarig är VVS i Syd AB som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 556921-3100 och har sitt säte i Karlshamn. 
Om du har frågor angående hanteringen av dina personuppgifter är du välkommen att maila oss på info@vvshome.se alternativ ringa på 0454-31580. 

Tillsynsmyndighet 
Datainspektionen är den tillsynsmyndighet som i Sverige övervakar att de som behandlar personuppgifter följer dataskyddsförordningen. Om du anser att VVS i Syd AB behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen har du rätt att lämna in ett klagomål till Datainspektionen. 
Kontaktuppgifter: telefonnummer: 08-657 6100 E-post:datainspektionen@datainspektionen.se

Uppdateringar 
VVS i Syd AB förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera den här policyn. Skapad 2018-05-24

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem inträffar. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

PriceRunner Köpgaranti gäller för dig som är privatperson och bosatt i Sverige. Garantin innefattar händelser där butiker inte tar sitt ansvar enligt Konsumentköplagen och avhjälper problem som uppstått inom 60 dagar.

Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom en timme efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner är kostnadsfritt och tar bara ett par minuter! Bli medlem gratis på PriceRunner

Med PriceRunner Köpgaranti får du ersättning för defekt vara, om leverans av varan uteblir, om en enskild vara saknas vid leverans eller om varan är felaktig. För att Köpgarantin ska gälla så behöver beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på.

Köpgarantin ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler och regler samt lista på kategorier som ej omfattas.

Sedan 1999 har PriceRunner hjälpt miljontals svenskar att jämföra produkter. Tjänsten har alltid varit både gratis och oberoende, med mål att underlätta för konsumenter att jämföra produkter, priser och butiker.